Foch & Hubert, the converted former German whaleing-vessel was "enrolled" in Die Deutche Kriegsmarine as M1101. Situated just west of the "Hellene" skerries just south of "Verdens Ende" (=Lands End)in Tjoeme community in Vestfold county, Norway since April the 14th 1940.
Here what written by Nils Skovheim in his Norwegian wreck-list:
"The German minesweeper stranded on Hellene south of Tjøme in Vestfold county 14. April 1940. M1101 was an escort for the German 3. Seetransportstaffel which included thirteen ships when she was sunk. The convoy lost several ships during this transportation of war supplies to Oslo, including M 1701, M 1772, M 1101 and several other vessels. M1101 was a former whaleboat which were rebuilt for war duty. The wreck of her lies today on a depth of ten to sixteen meters. You need a boat and good weather to dive on the wreck of this minesweeper..."
See more in this link:
[
www.skovheim.org]
We, in Tjoeme and Noetteroey Diving Club, had a scuba diving trip there yesterday and with a Canon Powershot A80 in UW-housing and with an INON 105 degree wide angle convertion lens the UW pictures in this album was taken by our photographer Jon Bruu. The remaining has altered little from my first visit there in 1982, and rages as far as 5-6 meters up from the sandy seabed resting on 13-14 meters.Siri wrote:
> Posted by Erik Skovheim
skovheim@hotmail.com on October 10,
> 2001.
>
> Got a little mystery vessel.
> MW 168, presumed former Dutch vessel Foch & Hubert.
> Anyone got information about what Speerflotte was, and what the
> letters MW stands for? Also information on the vessel itself is
> wanted of course.
>
> Is there a picture available of this vessel?
>
>
> RESPONSES:
>
> Posted by Theodor Dorgeist Marine-Doku-Zen. Th.Dorgeist@Web.de
> on October 10.
>
> Hallo Erik !
>
> MW steht für Motor ( M ) Wiking ( W )
>
> Die MW – Schiffe waren umgebaute deutsche, holländische
> belgische und französische Binnenmotorschiffe
> welche nach Abbruch des Unternehmen Seelöwe von der
> Transportflotte Speer bzw. OT ( Organisation Todt )
> zu Seeschiffen umgebaut wurden und im Verteilerverkehr Norwegen
> beim sogenannten Einsatz Wiking fuhren.
> Es wurden die Nummern MW 1 bis MW 190 vergeben.
>
> Die meisten Schiffe wurden nach 1945 an die Besitzer zurück
> gegeben, einige Schiffe wurden von Norwegen
> beschlagnahmt.
> Zu den 1945 in Norwegen gebliebenen Schiffen suche ich alle
> Angaben zum Verbleib und bin natürlich gerne
> bereit zu diesen Schiffen Angaben zu der Zeit vor 1945 zu
> geben.
>
> Ein MW – Schiff ex FOCK & HUBERT gab es nicht, FOCK & HUBERT
> ist übrigens der Traditionsname
> einer deutschen Fischdampferreederei und dürfte kaum
> holländisch sein.
>
> Zum gesuchten Schiff habe ich folgende Angaben :
>
> MW 168
>
> 1930: Erbaut durch die Elsflether Werft in Elsfleth als
> Binnenmotorschiff als
>
> VALKENBURG
>
> mit 497 to Ladefähigkeit für die Standaard Transport Mij.,
> Rotterdam
> 00.08.40 Erfaßt von der KMD Rotterdam für das Unternehmen
> Seelöwe. Nach Umbau ( Einbau einer Betonsohle
> u.a. mit der Kennung D 148 Pmot nach Dünkirchen verlegt und dem
> Admiral der Seebefehlsstellen unterstellt.
> 1941/1942 Dort bei der 4. Flottillenstammabteilung eingesetzt.
> 02.10.42 In Antwerpen eingelaufen und der KMD Rotterdam,
> Zweigstelle Antwerpen übergeben.
> 04.10.42 Abrüstung der militärischen Ausrüstung.
> 06.10.42 Von der Kriegsmarine an die Transportflotte Speer
> übergeben. Dort als MW 168 geführt.
> 16.06.43 Umbaubeginn bei den Chanters Naval de Rüpel S.A. (
> u.a. Entfernung der Betoneinbauten usw. )
> 18.10.43 Umbau beendet. Umbaukosten 192.578,65 Frs.
> 22.01.44 Charterbeginn Transportflotte Speer – Einsatz Wiking,
> Preis des Schiffes: 66.702,10 Gulden
> 11.04.44 Aus Holland in Hamburg angekommen. Name nun immer mit
> WOLKENBURG angegeben.
> 18.04.44 In Hamburg als Seeschiff vermessen : 305,743 BRT
> 235,999 NRT 48,89 mL 6,45 mB 2,46 mT
> 19.04.44 Mit Transport 18 nach Norwegen ausgelaufen.
> 20.05.44 Von Kiel nach Moss weiter.
> 28.05.44 In Norwegen eingetroffen und bei der Transportflotte
> Speer – Dienststelle Tönsberg eingesetzt.
> 03.10.44 Mit einer Ladung Holz bei Tönsberg gestrandet.
> Totalverlust lt. deutschen Akten.
>
> ODER ??
>
> Falls MW 168 doch noch gehoben wurde wäre ich an Informationen
> dazu sehr interessiert.
>
> Grüße
> Theo
> ---------------------------
> Posted by Erik Skovheim on October 12.
>
> Finally someone who could tell me what a MW ship was, and the
> full story also. I am happy:-)
> The final fate of MW 168 / Wölkenburg can be seen on my pages
> www.skovheim.org/mw168.htm
> This page is of course full of holes in the history since i
> didnt know the histroy of 168 before thsi morning. Thanks a lot
> once again!